Oct 27, 2008

RUMPUN MANUSIA HARI INI (2)

Malaysia tanahairku yang tercinta, dan aku berbangga menjadi rakyat Malaysia, berbagai kaum, bermacam rupa. Namun dalam kelekaan kita ada yang mahu menggugat negara ini dengan bermacam daya upaya. Keamanan ini perlu terus disemai, seakan menanam pohon, perlukan modal, perlukan ilmu, perlukan sumber daya manusia untuk menata dengan sebaik-baiknya.




Sahabat yang dirahmati Allah, mulakan menanam pohon, pohon toleransi dan damai, biarkan prinsip anutan dan ajaran masing-masing. Semuanya perlukan tuhan dan biarkan mereka memahami konsep ketuhanan yang diwarisinya. Kerana tiada ajaran didunia ini yang mahukan kehancuran, kezaliman dan penindasan.


Islam itu sejahtera, maka biarkan semuanya hidup dalam aman dan sejahtera. Singkirkan rasa curiga, hilangkan rasa prasangka. Lemparkan senyuman, hidupkan kembali kesefahaman, cari kembali titik persamaan.......

18 comments:

  1. salam bro...wa pn mnta maaf gak..ok...sori la..k..
    salam perkenalan dr gua hisham...lu x kisah ke gua link lu kt blog gua..ok..n klu x kisah lu link wa plak...ok bro...wasalam.

    ReplyDelete
  2. takde hal brooo... he he he

    aku memang suke bergurau yang terkadang tak kene tempat.... he he he

    ReplyDelete
  3. MALAYSIA tanah air ku!!!! YUP! Aku bangga jd anak MAlaysia... thanks sebab rajin tinggalkan komen di blog sy..I appreciate that.. Sy link kan awak PENDEKAR!

    ReplyDelete
  4. "Islam itu sejahtera, maka biarkan semuanya hidup dalam aman dan sejahtera"

    Sebagai guru dan ibu,memang di pundak ckLah tergalas amanah menyemai bibit-bibit damai itu.......dan nampaknya kian hari tugas itu kian rumit...

    ReplyDelete
  5. aku takmerasakan ada negara lain yang semana malaysia walau memang dalamnya hanya insan2 tertentu tahu pergolakan yang tak kesudahan.islam penuh keindahan...

    ReplyDelete
  6. Salam,
    Setiap bangsa ada asal usulnya. Setiap negara ada akar rumpunnya. Negara Malaysia berasal daripada Persekutuan Tanah Melayu, Malaya dan Semenanjung Tanah Melayu.
    Berbanggalah kita sebagai rakyat di tanah bertuah ini.

    ReplyDelete
  7. Laa...sapa pulak yang buat gambar tu?? Nak ketawa tgk laa..hi hi..

    ReplyDelete
  8. mungkinkah terjadi bush bercinta dengan osama bin laden seperti dalam gambar....hahahahaha

    ReplyDelete
  9. Hmm.. kalaulah Bush boleh kamceng dengan Osama, mungkin dunia akan menjadi semakin aman.. tapi kalau dah pegang pinggang tu dah Gay pulak jadinya...

    ReplyDelete
  10. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Azlin Hashim, tanx... he he he, aku memang suker bertandang dan menyibuk kat maner2 blog yang aku boleh capai sebab banyak ilmu dapat, he he he.

    xiiinam751, musafir denganMu, memang susah jadi cikgu, tanggungjawab yang besar, tapi lebih bermakna hidup ini andai dapat memberi sesuatu kepada generasi hadapan. Cikgu2 semua aku tabik!!!

    guru_cikgu, yup. tapi itu sejarah dahulu, nanti kita tanya pada diri kita apa sejarah yang mahu kita tinggalkan pula? menjadi kebanggaan generasi mendatang atau dicaci-maki kerana meninggalkan mereka dengan kehancuran.

    Tie he he he, gambar sekadar imaginasi. tapi kita doakan masyarakat dunia kembali berkasih sayang.

    rOhock, harg harg harg harg.... aku nak jadi weeding planning diaorang/

    Letting the time pass me by harap=harap jadik kamceng cukup ler takder la sampai jadi laki bini harg harg harg...

    ReplyDelete
  11. Salam.

    Saya AMAT AMAT AMAT Bangga jadi anak Mesia. Lagi2 dok kat rantauan ni, segala yang indah di Malaysia tu dilipat gandakan hingga tak terkira!!

    ReplyDelete
  12. tq visit blog saya....

    sila link kalau perlu....eheheh

    ReplyDelete
  13. mane entry 28 oct?
    dah 6.50..

    ReplyDelete
  14. saya amat bertuah dan bangga jadi umat islam kalian pun begitu bukan sja bangga jadi anak malaysia...salam perdamaian..nazirul

    ReplyDelete
  15. aku mmg buta bab bab agam ni (walau bapak aku seorang imam yang diiktiraf kerajaan)

    tapi aku sedang cube unutk menjadi muslim yang lebeh muslim

    ReplyDelete
  16. Bagus la Malaysia ni. Bagus sebab sama macam Mekah dulu.

    Kita hidup berpuak2, semua nak naikkan puak (bangsa) sndiri. Semakin2 berpecah2. Yang majoritinya umat Islam tapi yang berjalannya banyak xpakai ilmu Islam.

    I love Malaysia. Sebab sama macam Mekah, so insyaAllah kalau kita ikut balik strategi mendamaikan Mekah dulu, kita pun boleh damai kan?

    ReplyDelete
  17. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Kekanak Tokyo banggakan lagi malaysia, naikkan martabat bangsa.... angkat bangsamu.... angkat julang nama bangsamu....

    Kembara Hati Sang Jejaka, tanx jugak bro sudi datang kakisyurga...

    hny, sorry terlewat schedule....he he he, u-mobile apsal ko buat perangai plak....he he he

    Nawi, so bro, KOMMM FA ANZHIRR

    akuduniaku, teruskan mencari cinta Allah sahabatku...

    xzMALAYSIA BOLEH...

    ReplyDelete
  18. salam...

    An Nuur:35.

    Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete