Jul 18, 2008

DRAMA ISLAM

Aku cuba melihat Islam luar dari kaca mata penganutnya, walaupun aku jua seorang muslim dan punya pendidikan serta pengetahuan Islam yang kuat, seandainya aku tidak dilahirkan dalam keluarga Islam atau punya kefahaman tentang Islam, mungkin aku berprinsip bahawa Islam tidak ubah seperti ajaran-ajaran atau agama-agama yang lain.



Pada konsep dan dasarnya semua agama atau anutan mengajak manusia kearah kedamaian, kesejahteraan dan hidup dalam keadaan harmoni dengan meninggalkan perbuatan yang buruk dan tidak berperikemanusiaan serta meletakkan dasar-dasar kehidupan manusia yang terkait dengan alam serta kejadian.


Tertarik dengan pengakuan sahabatku Islam kini cuma “dogma”, ia mungkin, kerana jika ditanya kepada semua penganutnya tentang Islam ramai yang tidak tahu. Maka ianya amat sesuai diguna pakai kerana ramai yang mengikuti Islam hanya kerana ‘terkeluargakan’ Islam justeru ‘terikut’ menjadi Islam. Budaya Islam, pakaiannya Islam, bahasanya Islam (Arab Quraish), atau punya kepentingan terhadap Islam yang mana kerna Islam perutnya terisi. Islam, oh Islam, terasa semakin kelam.

1 comment:

  1. salam...
    jangan berdrama lagi...
    baca dan fahami Al-quran...
    serta praktikan Al-quran di dalam kehidupan manusia di muka bumi ini...
    Alhamdulillah...

    ReplyDelete