Aug 30, 2008

KITA 2

Timbul pula persoalan: “Dari mana pula datangnya bangsa Melayu ini?” Terlalu banyak teori tentang asal-usul bangsa Melayu. Melayu Proto yang didakwa hadir dari bangsa Yunan, sebuah daerah di China mula bertapak di Nusantara sekitar tahun 3000-2500 S.M, yang turut mengamalkan budaya neolitik. Manakala pada sekitar 1500-300 S.M berlaku gelombang yang sama dimana dikenali sebagai Melayu Deutro, turut membawa kebudayaan gangsa-besi. Teori F. Dan P.E Sarasin ini diperkukuhkan dengan tulisan Robert Von Heine Geldern dengan penemuan alatan seperti kapak batu di kawasan-kawasan laluan pada tahun 1932, dengan mengaitkan migrasi bangsa Yunan melalui Indo-China sebelum melebar ke Semenanjung Tanah Melayu.

Teori laluan, disangkal oleh Peter Bellwood, yang menegaskan bangsa Yunan tersebut hadir melalui Taiwan, Filipina, Borneo seterusnya merebak seantero Nusantara.

Berbeza dengan pandangan segelintir sejarahwan tanahair seperti Nik Hassan Suhaimi yang menegaskan, bangsa Melayu telah wujud seawal 35,000 tahun dahulu dengan bukti arkeologi dan lingguistik seperti penemuan arkeologi ‘Javaman’ di Pulau Jawa yang menunjukkan adanya penghuni beribu tahun lalu. Manakala James T. Collins menegaskan, tanah asal orang Melayu adalah dibahagian barat Borneo yang bergerak sebelum 100 Masihi merentasi Laut China Selatan melalui Pulau Tembelan dan Riau seterusnya merebak hingga ke Filipina dengan penemuan bukti-bukti lingguistik.

Maka disini timbul dua teori, pertama bangsa Melayu hadir luar dari Alam Melayu dan kedua bangsa Melayu ini wujud beribu tahun dahulu dengan tamadun dan budayanya yang tersendiri.

1 comment:

  1. salam...
    terlalu banyak sangat pendapat...
    mengapa jadi begini???
    Alhamdulillah...

    ReplyDelete