Aug 12, 2008

LETIH BERFIKIR TAK LETIH BERBUAT

Terkadang aku cuba juga membayangkan kesukaran Nabi Muhammad menyampaikan ajaran Illahi, dengan keadaan masyarakatnya yang berpuak-puak, lebih mementingkan kaum sendiri waima dengan jelas kaumnya buruk perangai. Nah sekarang sedar atau tidak, setuju atau tidak keadaan berulang dan andai dulu injil dan taurat diketepikan nah sekarang al-quran dipermainkan.


Kembali melakukan maksiat, kembali menunjukkan kebodohan. Ada juga yang punya ilmu tapi tak punya berani. Ada juga yang berani bersuara tapi terbatas usaha.


Hai Islam kau cuma tinggal nama lambat laun orang akan lupa. Teringat aku tentang kisah gelas bernilai yang pecah. Nak beli yang baru tiada lagi. Nak cantum? boleh sangat, tapi buruk pulak hasilnya. Apa yang susah sangat, pakai bahan yang sama, acuan yang sama dan buat balik gelas yang baru.


Begitu jugak Islam yang dulunya indah tak ternilai harga dan kini dah pecah berderai, boleh kalau nak dicantumkan tapi BURUK. Buat balik, kan dah ditinggalkan cara, acuan dan bahannya. Apalagi?

4 comments:

  1. bismillahirahmanirahim.
    terimas ksih dgn ade nye blog nie...
    dpt shbt2 kite teruskn perjuangan....dengn ati yang ikhlas dan teruskn berjuang.....sampaikan yang haq..

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Letih berfikir kadang-kadang membuatkan kita malas nak buat.Sebab maybe kita fikir benda yang tak patut kita fikir.Bagus tajuk ni.

    Pastikan kita faham 'bahan' dan 'acuan' yang ingin kita guna dan ikut.Walaupun ianya memerlukan proses dan masa, tapi kalau itulah caranya kita nak dapat balik gelas yang sama,itulah yang kita perlu hadapi.

    ReplyDelete
  3. manusia memang begitu, dengan garapan sebegini harap mudah untuk difahami

    ReplyDelete
  4. salam...
    memerlukan pendidikan yang berlandaskan Al-Quran untuk kita faham apakah 'bahan' dan 'acuan'itu???
    jawapannya ada pada Al-Quran...
    Alhamdulillah...

    ReplyDelete