Sep 19, 2008

LETIH BERFIKIR TAK LETIH BERBUAT(2)

Adakalanya kita cuba lari dari masalah, walaupun ia melibatkan ramai pihak namun apabila kita tidak mampu lagi menahan tekanan yang diberikan maka ramai yang akan mula menyalahkan orang lain dan melepaskan segala kebuntuan dengan lari dari masalah.


Sejauh mana kita boleh lari, dunia ini bulat. Sampai bila kita hendak menyorokkan diri. Banyak dari masalah berpunca dari kegagalan komunikasi dan hilangnya rasa percaya diri. Tak perlu kita sembunyikan kiranya kita sakit hati, kongsikan dan ajar diri untuk mengatakan perkara yang sebenarnya serta jujur dalam mengambil keputusan.


Adakalanya kita rasa kita sudah betul, dan tidak mahu dengar penjelasan orang lain. Dengar dahulu, jangan menghukum sebelum pasti perkara yang sebenar. Bagi para penegak Deen Allah, hadapi masalah dengan Al-Quran. Pernah Aisyah berkata bahwa peribadi Nabi Muhammad adalah Al-Quran, maka kita cerminkan diri kita dengan Al-Quran. Ikuti cara para rasul menangani masalah. Dan cara yang paling berkesan dan maha hebat dalam menghadapi segala cabaran ialah SABAR.


Malah kalau diteliti di dalam Asmaul husna, As-Sobur merupakan nama Allah yang paling terakhir, mungkin ada sesuatu yang hendak disampaikan, bahwa kesabaran itu yang paling tinggi dalam melaksanakan segala kerja terutamanya dalam menzahirkan sistem yang hak. Sabar dengan karenah masayarakat, sabar dengan gelagat yang tidak memahami perjuangan, sabar dengan kehendak sunnah dan yang paling penting sabar dalam menangani hawa nafsu sendiri.


Sahabat-sahabatku sabarlah dan kuatkan kesabaran moga Allah perkenan dan pandaikan kita dalam menjalankan tugas suci.

6 comments:

  1. Amin Ya Rabbal'Alamin..please keep writing the 'umphh' stuff ya! TQ sometimes it helps others

    ReplyDelete
  2. "Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." Al-Anfal:46

    Ketaatan sumber kekuatan. Kesabaran sebahagian dari ketaatan.

    Maka bersabarlah, nescaya kalian akan lebih kuat.

    InsyaAllah.

    ReplyDelete
  3. sabar dalam ujian sahabat ku..
    kadsang2 kita memang lemah tapi kuat kt kesabaran kemenangan ada di hadapan...

    ReplyDelete
  4. Ada yang lupa untuk sabar hanya sebab nafsu yang mengawal lebih banyak dari akal.

    Beri ruang pada diri untuk mendapat balik fitrah - Hadapi segala cabaran dengan Al-Quran dan contohi dari Sunnah.

    ReplyDelete
  5. sabar kalian yang memperjuangan deen...sememangnya kalian di uji..
    unutk memastikan kalian adalah yang terbaik dan benar2 beriaman...

    ReplyDelete
  6. salam...

    Al Maa'idah : 54-
    “Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui”

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete