Sep 22, 2008

PESAN


Arwah mama aku pernah berpesan; “Kita diciptakan tanpa sia-sia”. Lalu aku bertanya; “Kalau begitu untuk apa sebenarnya kita dicipta?”. “Mengapa ada manusia lahirnya dalam keadaan senang dan ada yang susah?”. “Untuk mencipta sejarah” jawab mama ringkas.


Sudah hampir 2 tahun mama meninggalkan aku dan aku mula mengerti bahwa peluang kita di dunia cuma sementara, kita ketawa cuma sementara, menangis sementara, kenyang, sakit, perit. Yang kekal sejarah, sejarah kita, bagaimana kita dengan manusia, dengan alam, dengan generasi mendatang.


Sememangnya kita bukan diciptakan sia-sia, kerana setiap detik langkah kita akan meninggalkan kesan, meninggalkan sejarah, setiap tutur kata kita akan meninggalkan kesan, meninggalkan sejarah. Bumi hari ini wujud kerana kesan penghuninya dahulu, dan bumi akan datang akan terus wujud dari sejarah, kesan peninggalan kita.


Kita senang kerana kesan sejarah nenek moyang kita dan kita susah kerana tinggalan nenek moyang kita. Begitu juga anak-anak akan datang, susah senangnya bergantung pada sejarah yang akan kita tinggalkan. Andai kita tinggalkan tanah, tanah boleh tergadai, tinggalkan harta, dek harta manusia boleh alpa, maka tinggalkan generasi mendatang dengan pendidikan, yang terdidik, bagus jasadnya, bagus mindanya.

3 comments:

  1. sejarah yang kita cipta...akan mengundang seribu makna untuk masa hadapan. biar kita tinggalkan sejarah yang sempurna dan baik untuk kesenangan cucu cicit kita...

    ReplyDelete
  2. Why did u give me the verse from surah Azzumar? Frankly i dont get the point.Mind if u could explain it to me? Syukran..(",)

    ReplyDelete
  3. salam...

    Al Baqarah: 21.

    Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete