Oct 26, 2008

MELAYU YANG ADIL DAN BERADAP-(2)

Kemanusiaan yang adil dan beradab adalah suatu kemampuan untuk menyeimbangkan antara kemakmuran lahiriyah dengan kehidupan ruhaniyah.


Kemanusiaan yang adil dan beradab adalah semangat mempersiapkan generasi penerus yang mampu melihat lebih dari kepentingan diri sendiri serta memiliki perspektif yang jelas untuk kemajuan masyarakatnya.


Kemanusiaan yang adil dan beradab, adalah pembentukan suatu kesadaran tentang keteraturan, sebagai asas kehidupan sebab setiap manusia mempunyai potensi untuk menjadi manusia sempurna, yakni manusia yang berperadaban. Manusia yang berperadaban tentunya lebih mudah menerima kebenaran dengan tulus, dan lebih mungkin untuk mengikuti tata cara dan pola kehidupan masyarakat yang teratur, yang mengenal hukum. Hidup dengan hukum dan peraturan adalah ciri masyarakat berperadaban dan berkebudayaan.


Kemanusiaan yang adil dan beradab adalah semangat membangun pandangan tentang kehidupan masyarakat dan alam semesta untuk mencapai kebahagiaan dengan usaha gigih.Kemanusiaan yang adil dan beradab menimbulkan semangat universal yang mewujudkan sikap bahwa semua bangsa dapat dan harus hidup dalam harmoni penuh toleransi dan damai. aspg-sbg.

11 comments:

  1. tolenransi dan perdamaian...melahirkan insan yang beradab dan bertamadun yang cemerlang.,..nazirul

    ReplyDelete
  2. erm...betul tu...tp ape2 pun kena lah mula dr diri individu tu sendiri kan..tu yg susah kita nk nampak kat anak2 muda zaman skrg.. :(

    ReplyDelete
  3. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    nazirul, teruskan melahirkan insan yang beradap dan bertamadun.....jangan dihampakan amanah yang diberi.

    nuyui, he he he,sebuah rumah bermula dari seketul bata....

    AtiQah, salam perdamaian...

    ReplyDelete
  4. salam..adab melayu juga sangat tinggi nilainya dengan adab Islam.Kekalkan pada sampai bila-bila.Saya link blog saudara

    ReplyDelete
  5. salam..
    terima kaseh kerana sudi berlabuh di blog akuduniaku-aiman dan terima kasih atas nasihat yang diberikan..harap berpeluang menerima nasihat yang baik lagi di lain waktu..-salam..

    ReplyDelete
  6. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    RAHISAM RAMLI Melayu bangkit kerana Islam, maka mari kita semai kembali biji iman dalam jika kita dan generasi penerus.

    akuduniaku, tanx coz, bertandang ke kakisyurga...

    Faizal Zakaria's Blog, harg harg harg....ape maksud ko????????

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Benar, adap itu menunjukkan ketinggian akhlak. Mual benar dengan akhlak pemuda pemudi ini, tetapi saya kira peringatan secara halus, dan keperibadian yang lebih tua sangat2 penting. mereka mencari role models, dan ini lah kurangnya di dalam negara kita!

    selamat beramal.

    ReplyDelete
  8. Fakhzan Marwan, betul sahabatku, aku bukan sekadar mual dah muntah macam orang mengandung tengok generasi yang bakal jadi pelapis akan datang yang perangai "tak semenggah"(kata orang N9).

    he he he

    ReplyDelete
  9. salam...

    cari persamaan dalam perbezaan...

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete