Nov 13, 2008

KETUNDUKKAN MELAYU ATAS IMAN

Al Jin:13.
Dan sesungguhnya kami tatkala mendengar petunjuk (Al Quran), kami beriman kepadanya. Barangsiapa beriman kepada Tuhannya, maka ia tidak takut akan pengurangan pahala dan tidak (takut pula) akan penambahan dosa dan kesalahan.
Ah sudah! Orang yang beriman tidak takut dikurangkan pahala dan tidak takut ditambah dosa? Iman dalam erti kata mudah yakin dan percaya, pastinya yakin dan percaya pada Allah. Yakin bahwa wujudnya Tuhan yang mengajarkan Al-Quran dan menciptakan manusia. Orang-orang sebegini siang dan malamnya hanya untuk Allah, memurnikan ketaatan padaNya dan meningkatkan rasa cinta padaNya.


Orang-orang yang beriman hanya mahukan keredhaan Allah, cukup Allah redha hidup di muka bumi ini. Justeru orang-orang yang beriman, benar-benar yakin dengan kata-kata Allah, yakin dengan Al-Quran dapat menzahirkan sistem yang benar, yakin dengan Al-Quran dapat memakmurkan alam ini, merahmatkan semesta alam.


Apa sahaja perintah yang Allah syariatkan supaya dilaksanakan akan dilakukan penuh dengan ketaatan bersumberkan ilmu(Al-Quran). Waima dari kaca mata manusia perintahNya seakan tidak logik, tidak berperikemanusiaan, tidak rasional atau tidak relevan, orang-orang yang beriman tetap akan melaksanakan perintah Allah. Kerana mereka yakin Allah sahaja mampu mengubah manusia. Mereka tidak mengejar syurga atau neraka, yang dikejarnya....................

7 comments:

  1. Hanya ALLAH yang mampu memberi mudarat dan akibat!

    ReplyDelete
  2. semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan yang sanggup menggadaikan iman demi kenikmatan duniawi aminn

    (salam ziarah dan terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya )

    ReplyDelete
  3. rahmatan lil allamain..kita dapat rahmat nya jika penghuni bumi aman dan tolenransi..

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Apakah kita mengira-ngira pahala dan mengira-ngira dosa untuk masuk ke syurga???

    Tepuk-tepuk, siul-siul, tanya iman.

    ReplyDelete
  5. Pastinya tanda orang melayu yang "bahagia" ialah yang imannya dijaga. Melayu yang tidak memelihara Imannya maka akan kelihatan dukalaralah ia. Usahalah kita pertingkatkan iman sesuai dengan meningkatnya umur kita, tak kan umur tua tapi iman masih rapuh...macam buah kelapa buntat yang gugur tak sempat membesar...ganaz tu bunyinye kan.

    ReplyDelete
  6. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    alif-mikail, Iya benar, hanya Allah yang menentukan dan Allah tentukan bahwa manusia boleh mengubah sejarah.

    ~Cinta Milo Ais, amin, memahami, menjiwai, mencintai.........

    nazirul mubin, aku sedang memikirkan dan hari-hari memikirkan, apa lagi cara untuk merahmatkan sekalian alam, tapi aku tak jumpa melainkan dengan membudi-dayakan pendidikan.

    MMohdSha, Wah, macam nak berjoget pulak, he he he, tepuk tangan sambil siul2, huish, ramai di sekitar Mekah memang begitu.....heh

    HABIHA69, heh, aku setuju......

    ReplyDelete
  7. salam...

    Al Jin:13.
    Dan sesungguhnya kami tatkala mendengar petunjuk (Al Quran), kami beriman kepadanya. Barangsiapa beriman kepada Tuhannya, maka ia tidak takut akan pengurangan pahala dan tidak (takut pula) akan penambahan dosa dan kesalahan.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete