Nov 2, 2008

MELAYU BERSATU DALAM PENYATUAN

'Persatuan'(penyatuan) Melayu adalah gabungan yang terdiri atas beberapa bahagian yang telah bersatu. Persatuan adalah suatu landasan hidup bangsa atau sistem, yang selalu mementingkan silaturahim, kesetiakawanan, kesetiaan, dan keberanian. Kehadiran bangsanya di muka bumi ini bukan untuk bersengketa. Bangsa Melayu wujud dan hidup untuk mewujudkan kasih sayang sesama kita maupun antarbangsa.


Persatuan Melayu, bukan sebuah sikap maupun pandangan dogmatik dan sempit, namun harus menjadi upaya untuk melihat diri sendiri secara lebih objektif dengan dunia luar. Suatu upaya untuk mengimbangi kepentingan diri dengan kepentingan bangsa lain, atau dalam tataran yang lebih mendalam antara individu bangsa dan alam sejagat, yang merupakan suatu ciri yang diinginkan sebagai warga dunia. Dalam jangka panjang, prinsip persatuan bangsa harus menjadi asas ruhaniah suatu peraturan-peraturan dan struktur membangun satu orde antarbangsa yang adil.


Persatuan bangsa Melayu harus mampu menanamkan pemikiran terbuka dan pandangan jauh bagi bangsa ini, sebab hanya mereka yang berpandangan jauh dan berpikiran terbuka yang dapat mendukung aspirasi ke arah internasionalisme maupun globalisme. -a.s.p.g-sbg.

9 comments:

  1. melayu hebat..kerana melayu itu islam dan islam sangat hebat..sayangnya kehebatan itu dilenyapkan oleh melayu sendiri dalam sedar dan tidak..kepada yangmasih sedar,marilah sama bangkit membantu yang termampu menyedarkan yang masih terlena...

    ReplyDelete
  2. bangun beri peringatan..( di tuju khas untk diri sy..yg semakin kelam...huhuh)...nazirul..

    ReplyDelete
  3. Berpandangan jauh & terbuka tanpa meninggalkan prinsip2 agama Islam & ketatasusilaan bangsa Melayu itu sendiri..modern but not westernised.

    Takkan Melayu hilang didunia...

    United Malays National Organisation..hmmmmm..tak seindah namanya..

    ReplyDelete
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    fahana_ann, syukron jazillan masih ada yang berfikiran matang. Buktikan sahabatku, naikkan kembali bangsa ini dengan Al-Quran.

    Nazirul, Tq.....(Tahun depan kita berkayuh lagi jauh) Heh he he.

    orangbukit, siapa lagi nak ubah bangsa ini jika tidak kita yang mulakan.....jangan pandang atau salahkan sesiapa, itu usaha mereka tapi usaha kita?

    ReplyDelete
  5. Hmmm..marah nampaknya, sdr pendekar. Saya tidak salahkan sesiapa, tapi apa yang berlaku sekarang ni tidak menggambarkan namanya..rasuah, money politic, fitnah-memfitnah, tikam belakang, bercakaran sesama sendiri sampai ada polis report..entahlah.

    Setiap kali, berbicara hal politik dengan bangsa lain esp. bangsa Cina dipejabat, mesti mengelak dari bercakap hal yang satu ni, memalukan..

    ReplyDelete
  6. orang bukit.....ade macam marah ker? he he he.....aku manusia yang susah nak marah orang....kalau marah diri sendiri biaselah.....macam yang aku cakap, sampai bila kita sekadar menyalahkan pemimpin? menyalahkan parti2 politik yang korup?

    kita sendiri harus menggerakkan secara konsistan, mempersatukan kembali jiwaraga Melayu....bagaimana? mulakan dari diri kita.....he he he. mardhotillah

    ReplyDelete
  7. aku cuba yang termampu tapi usaha ku ini sedikit sangat cuma..ilmu juga masih sangat cetek..kekadang hanya tahu menulis tapi nanti lidahku kelu..mohon allah bantu diriku serba kurang ini

    ReplyDelete
  8. fahana_ann, sampaikan walaupun terketar-ketar, sedikit ilmu yang kita faham amat besar pada yang tidak memahami. carilah ilmu Al-quran, carilah jalan SunnahRasul, maka kita tidak akan bingung selama-lamanya....mardhotillah

    ReplyDelete
  9. salam...

    Al Hujuraat:13.

    Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete