Nov 13, 2008

MEWUJUDKAN SUATU KEADILAN SOSIAL

Mewujudkan suatu keadilan sosial bagi seluruh rakyat adalah merupakan tujuan dari cita-cita bernegara dan berbangsa, menyangkut keilmuan, keikhlasan pemikiran, kelapangan hati, peradaban, kesejahteraan keluarga, keadilan masyarakat dan kedamaian.


Itu semua bermakna mewujudkan keadaan masyarakat yang bersatu secara organik yang setiap anggotanya mempunyai kesempatan yang sama untuk tumbuh dan berkembang serta belajar hidup pada kemampuan aslinya. Dengan mewujudkan segala usaha yang bererti yang diarahkan kepada potensi rakyat, memupuk perwatakan dan peningkatan kualiti rakyat, sehingga memiliki pendirian dan moral yang tegas. ASPG-sbg.

6 comments:

  1. belajar dari hidupan sebatang pokok..
    akarnya tunjang ke dalam bumi kukuh sekukuhnya
    batangnya tinggi mengapai langit melihat erti kejelasan dunia dan buah nya berbuah setiap musim dengan enak dan ranum..serta sedap di lihat...thanz en.pendekar..mugkin lame kot sy x komen en pnye blog..sy dh stat bercuti..hehe..
    semoga jumpa lagi..hehe...

    ReplyDelete
  2. Org Melayu paling ramai pendapatan bawah RM1,000/- walaupun ada DEB. Kalau diberi kesempatan yang sama utk tumbuh dan berkembang serta belajar hidup pada kemampuan aslinya, rasanya org Melayu ramai yg tercicir & terpinggir di negara sendiri....

    ReplyDelete
  3. Pendekar!

    Entry pasal Keadilan Social,my fren ask to compare antara dgn Sistem Islam dgn Utopia...Both, I dunno.Haha!

    Huhhh..Next entry yg dasat tu!Google segera...kat wiki!huhu..

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum,

    rasanya...bila citer psl keadilan, bukan setakat keadilan sosial yg kita tagihkan bahkan keadilan dlm semua aspek kehidupan. keadilan politik, keadilan dlm menuntut ilmu, dlm perniagaan dan sebagainya. dan pastinya makna sebenar keadilan iaitu "meletakkan sesuatu pada tempatnya" telah meresap terlebih dahulu ke dlm saraf-saraf pemikiran kita...wallahualam

    ReplyDelete