Nov 7, 2008

PENDIDIKAN LANDASAN KEMAJUAN-(1)

Suatu landasan yang harus mampu menghantar kepada prinsip-prinsip republikanisme, populisme, rasionalisme, demokratisme, dan reformisme yang diperteguh oleh semangat keterbukaan, dan usaha ke arah kerakyatan universal.


Prinsip-prinsip kerakyatan seperti ini, harus menjadi cita-cita utama untuk membangkitkan bangsa ini meyedari potensi mereka dalam dunia modern, yakni kerakyatan yang mampu mengendalikan diri, tabah menguasai diri, walau berada dalam kancah pergolakan hebat untuk menciptakan perubahan dan pembaharuan.



Yakni kerakyatan yang selalu memberi nafas baru kepada bangsa dan negara dalam menciptakan suatu kehidupan yang penuh persaingan sehat.
Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmah kebijaksanaan adalah kerakyatan yang dipimpin oleh pendidikan yang mampan. Sebab pendidikan merupakan prasyarat untuk menyatukan rohaniah. ASPG-sbg

13 comments:

  1. ok bro, thanx for sharing d info.. salammz jumat

    ReplyDelete
  2. salam ziarah juga. suke blog nih. penuh info ;)

    ReplyDelete
  3. salam..iqra..bacala..menunjukkan betapala Islam mementingkan pendidikan..ilmu...semoga kita menjadi masyarakat yg berilmu dan mengunakan pengetahuan itu di jalan ALLAH

    ReplyDelete
  4. pendidikan mmg satu2nya cara utk mengubah diri, kaum dan negara. sebab tulah ayat pertama daripada Allah ialah Ikra' (bacalah).

    namun, pihak berwajib harus rasional tidak sesuka hati mengubah dasar dan sukatan pendidikan mengikut selera masing2.

    trima kasih singgah blog aku. aku suka dengan kandungan ilmiah blog ko ni. ko cikgu ke?

    ReplyDelete
  5. pendidikan memang cara terbaik untuk membentuk masyarakat, but.. we're talking about what kind of education?? :)

    ReplyDelete
  6. pendidikan yang menjana kemajuan baka kata pemimpin melayu kita...tapi mana ntah..sekadar slogan kot...hehehe...thanz beri sy pendidikn...nazirul

    ReplyDelete
  7. Kebijaksanaan masyarakat sekarang berhujah, memberi pandangan dan juga kritikan adalah kejayaan dasar pendidikan yang sedia ada. Inilah kebebasan berilmu yang harus disandarkan bukan sahaja kepada pencapaian ilmiah tetapi juga rohaniah.

    ReplyDelete
  8. Hmmm....rasanya komen2 kat atas tu sudah bagus. Pendidikan bermula dari rumah.Kalau ibubapa mengajar anaknya berjalan senget, tentu si anak pun berjalan sengetlah. Gitulah ceritanya..(tak de idea laa...)

    ReplyDelete
  9. alhamdullilah..best dan menarik gak blog ko ekk

    ReplyDelete
  10. mudah berkata dari melaksana..Demi Allah andai..kalau semudah dah lama ikut rasa hati sendiri

    ReplyDelete
  11. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    en_me, salam kembali, I just sharing what I know, kalau ada yang kurang harap tolong tambah, kalau ada yang silap harap tolong baiki.

    :: Cikgu Wiween ::, Salam ziarah pada cikgu, kalau ada yang boleh dimanfaatkan sama-sama kita manfaatkan.

    arsaili, baca jangan tak baca, tapi jangan setakat baca, kena laksanakan.

    izman, Islam tertegak kerana pendidikan dan ekonomi, maka bangkitkan kembali budaya pendidikan dalam diri kita, memang sukar tapi kita mulakan dari sekecil-kecil perkara. He he he, aku bukan cikgu, tapi bergiat dalam pendidikan, mendidik anak bangsa......

    theconfused, ko buat aku confius, he he he, pendidikan yang mana satu dan macam mana? bro baca n3 aku maka fahamlah pendidikan yang macam mana yang aku maksudkan.

    Nazirul, aku bangga memperjuangkan pendidikan tapi tidak sampai kemana kebanggaan itu andai sekadar dibibir, kita sama2 laksanakan.

    Pok Li, tapi masih ada dr yang tak beretika, peguam yang rasuah, penjawat awam yang pecah amanah, maka perlu dikaji dasar pendidikan yang kita laksanakan sekarang ini. sebelum terlambat.

    Tie, He he he, bantu kita kak tie, bangkitkan aura pendidikan, semarakkan budaya pendidikan walau dimana kita berada.

    zianazone, he he he, kita menarikkan lagi dengan ramai-ramai memahami dan membudayakannya.

    Happiness, memang mudah kalau setakat bercakap, bukan semua orang berjiwa pendidik, tetapi bila benar-benar memahami bahwa perjuangan memartabatkan pendidikan amat besar kau akan melaksanakan walau apa jua cabarannya sahabatku(never rip he he he).....mardhotillah

    ReplyDelete
  12. harta paling berharga hinggakan harganya tak dapat dipamerkan..tapi ada yurannya..gi mana?hehehehe..maksudnya?faham sendiri kan kalau pendidikan dan ilmu yang diperoleh itu memang tak terbanding nilainya dari segala harta dunia...

    ReplyDelete
  13. salam...

    An Nahl;78.

    Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete