Nov 10, 2008

PENDIDIKAN LANDASAN KEMAJUAN-(2)

Pendidikan adalah tonggak utama makna daripada hikmah kebijaksanaan. Hikmah kebijaksanaan atau pendidikan akan mewarnai kerakyatan yang penuh harmoni, toleransi dan damai, jauh daripada sikap radikalisme apatah lagi terorisme.


Hikmah kebijaksanaan atau pendidikan, mampu menciptakan interaksi dan rangsangan interdependensi antara manusia dalam lingkungan bangsa yang multikultural dan majmuk. Sebab manusia berpendidikan akan selalu menghormati suatu proses dalam segala hal.

Hikmah kebijaksanaan atau pendidikan menjadi pedoman kerakyatan, sebab ia merupakan cara yang paling lurus dan pasti, menuju kearah harmoni, toleransi dan damai. Pendidikanlah yang memungkinkan kita selaku rakyat suatu bangsa dapat bersikap toleran atas wujud kemajmukan bangsa.


Hikmah kebijaksanaan menampilkan rakyat berfikir pada tahap yang lebih tinggi sebagai bangsa, dan membebaskan diri daripada belenggu pemikiran berasaskan kelompok dan aliran tertentu yang sempit.


Karenanya membangun hikmah kebijaksanaan adalah membangun pendidikan, dan itulah hakikat membangun kerakyatan yang berperadaban yang kaya akan kebudayaan, yakni kerakyatan yang terhindar dari saling curiga dan permusuhan. ASPG.

6 comments:

  1. Salam,

    Satu pendidikan.
    Satu kebijaksanaan.
    Satu kefahaman.
    Satu pedoman.
    Satu bangsa.
    Satu Kitab.
    Satu Agama.
    Satu Tuhan.

    ReplyDelete
  2. hikmah itu pendidikan...ilmu itu hikmah...
    yang penting pelajaran..itu yang penting...tq pendekar...cahaya semakin kelihatan dalam dunia infomasi...nazirul

    ReplyDelete
  3. Pendekar!

    Pendapat pasal video kematian utk budak sekolah?!Bagi gua ok je..Tp utk budak darjah 1 tu..budak lg kot?! please...komen skit!Untuk modal insan nih...Huhuhu

    Roger.

    ReplyDelete
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    MMohdSha, Satu Allah.

    en_me, salam kembali.

    Nazirul, Al-quran dan As-sunnah.....

    Aboo, macam biase bro,next entry pukul 12....heh

    ReplyDelete
  5. salam...

    An Nahl;78.

    Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete