Mar 25, 2009

BURGER TAK SEDAP

aKU :Kak burger daging dua.
dIA :Bagi ayam dua yaa…
  -sepi-
dIA :Encik, kalo kasi saya dulu boleh ka?
aKu :Hah?
dIA :En sudah datang dulu tapi kalau bagi ini kakak buat burger saya dulu boleh ka?
aKu :Oh. Boleh takde hal
  -sepi-
aKu :Uncle tak makan daging ker?
dIA :Tak dari kecil tak makan daging, skarang sudah 60 tahun, mak saya banyak marah kalau makan. Campur sikit pun tadak boleh.
aKU :Oh…..
dIA :Daging… Babi… Biawak semua tadak boleh makan, itu keturunan punya pasailah.
aKu :Oh…. kenape plak tak boleh makan uncle?
dIA :Kasta punya hal, macam harimau, ada harimau belang, harimau bintang, harimau juga, tapi lain brand.
aKU :Oh….. baguslah macam tu……

 

“Aku respek kat uncle tu begitu taat melaksanakan perintah tuhannya. Kita bagaimana?”

6 comments:

  1. kita?heheh tepuk dada tnya iman...mana nk tgok gmbr kyuh kat jelebu..antr la kt email sy,,
    nawi_ppkp@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Asy Syuura:13.

    Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang ad-deen apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah ad-deen dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik ad-deen yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada ad-deen itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada -Nya orang yang kembali (kepada-Nya).

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  3. seronok baca cerita mcm tu..nk kata kelakar tu tak berapa la...
    Ringkas tapi membuatkan kita berfikir panjang bagi yg suka berfikir out of box

    Bismillahirrahmanirrahim..
    15/3:
    Biarkanlah mereka (di dunia ini) makan dan bersenang senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong),maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka)

    selamat beramal,
    widad safiyah
    peace!!(^_~)
    -pejuang bahasa kaum-

    ReplyDelete
  4. Aku perhatikan sejak dulu-dulu lagi perniaga-perniaga cina dan india apabila mereka buka kedai pagi-pagi pasti tak tinggal dengan ritual mohon rezeki dari tuhan mereka...begitu taat.
    Cuba kita perhati perniaga Islam ada ka unsur-unsur ketaatan..rasanya kalau azan selamba je..sedihkan!!

    ReplyDelete
  5. bagus ar blog ni.. banyak pengajaran.. pasal uncle tu saya pom respek gak.. mmg patuh tol kat pegangan dia.. majariti kalau melayu ni mudah lupa bila berada kat atas.. ape pom thanks coz bagi benda yang manfaat kepada saya..

    ReplyDelete