Jun 27, 2009

RIJAL YANG NISA

Apa yang dapat diperhatikan dan difahami, bahwa kegagalan bukan sahaja mampu memberi impak yang negatif namun turut menghambat kearah yang positif. Islam seringkali gagal menyatukan umat manusia, kegagalan tersebut bukan kerana kaedah atau teknik yang diajar dalam Al-Quran tidak tepat akan tetapi cara memahami kaedah itu kurang tepat.


Kita kini memandang wahyu-wahyu Allah hanya layak bagi yang punya pendidikan formal, ia amat bagus kerana mereka memahami dari dasar pengetahuan Islam, namun ini bukan alasan untuk kita tidak membaca dan memahami Al-Quran serta menjadikan ianya sebagai salah satu pegangan hidup(namun bagaimana hendak dipegang jika asyik mengikut tanpa faham).


Maka sekarang kita berhadapan dengan kegagalan demi kegagalan dan ramai yang mengeluh hingga lupa kata-kata Allah bahwa Allah jamin kemenangan yang dekat dan jamin sinarnya tidak akan mampu dipadamkan. Maka di sini timbul pula masalah keyakinan, keimanan, maka jika itu yang menjadi punca maka usaha memperkenalkan Islam pada manusia harus diperhebatkan, pembinaan harus dipertingkatkan.


Berkali-kali Allah nyatakan bahwa menegakkan syariat Allah bukan mudah, jika Rasulullah ditentang dan dikhianati apatah kita manusia biasa yang hanya punya kemampuan yang terhad, namun jika dikumpulkan semaksimanya kemampuan yang terhad ini akan menghasilkan gelombang raksaksa kebangkitan Islam yang takkan mampu dihalang.


Maka gagal itu sebenarnya guru yang darinya kita mampu mengevaluasi diri dan mampu berevolusi.


ps:- sini bukan gelanggangnya, jika benar punya jiwa rijal buktikan baru kita mampu beza, terbitkan sinarnya......

2 comments:

  1. gagal sekali bkn gagal selama2nya..kata nih duk pgg dr dlu smpai skrang.. =)

    ReplyDelete
  2. Maka gagal itu sebenarnya guru yang darinya kita mampu mengevaluasi diri dan mampu berevolusi. Mardhotillah......


    ps:- sini bukan gelanggangnya, jika benar punya jiwa rijal buktikan baru kita mampu beza, terbitkan sinarnya......

    ReplyDelete