Aug 1, 2010

SEKALI PANDANG

Aku toleh ke kanan, dia juga benar
Aku toleh ke kiri, dia juga benar
Aku dongak ke atas, dia juga benar
Aku pandang ke bawah, dia juga benar

Lalu aku helakan nafas,
Mencari damai
Ku pejam kan mata,
Mencari damai

Dan ku temui jawapan...

Dari jawapan itu aku berkarya
Membelah lautan manusia
Menanam erti keyakinan
Mengajar erti cinta

Hingga detik hitam itu muncul
Kepura-puraan berakhir

Jawapan itu sebenarnya salah dan yang paling salah

Namun dek kerana pekasam sudah sampai ke lengan
Dek mandi sudah habis basah
Maka lari tetap lari,
Hampir-hampir sahaja aku longlai
Menghimpap diri sendiri

Diberikan aku seurat benang
Diajar berpaut walaupun bukan senang

Dan semudah sesaat, ia sudah sebati
Lalu aku berkarya lagi
Bukan mengharap simpati diri
Dan bukan untuk dipuji

TAPI, hari ini jawapan itu kembali menyesakkan aku
Masih lagi kerna seurat benang
Kali ini bukan untuk dipegang
Tetapi untuk diteliti lagi
Mana merah mana yang putih

No comments:

Post a Comment