Nov 24, 2010

BALANCE SCORECARD

Aku akan gunakan bahasa yang paling mudah dan untuk entry ini akan sentiasa ada penambahan disebabkan topik ini masih dalam kajian.

Boleh dikatakan rata-rata organisasi dahulunya tidak kira yang berorentasikan kewangan atau tidak menggunakan 'SWOT analysis' untuk mendapatkan imput bagi merancang sesuatu stratergi. Berbanding dengan balance scorecard yang telah diperkenalkan oleh Dr Robert S Kaplan dan David P. Norton, kaedah ini lebih bagus setakat ini kerana ia memberi gambaran dengan lebih teliti dan melihat secara lansung proses kerja dari stratergi yang dibina, bahasa lebih mudah bagi seorang pemimpin atau pengurus BSC mampu dijadikan alat kawalan jauh semasa proses kepimpinan atau pengurusan dilakukan.

Prinsip-prinsip asas BSC:
1. Harus jelas Visi dan Misi organisasi
2. Memahami 'stratergi map'

Bab memahami visi dan misi tu pandai-pandai ler korang tanyer syarikat atau bos korang hehehehe....

Dalam BSC perlu dibahagikan kepada empat perspektif utama iaitu perspektif KEWANGAN/FINANCIAL, perspektif PELANGGAN/CUSTOMER, perspektif PROSES DALAMAN SYARIKAT/INTERNAL BUSINESS PROCESSES dan yang terakhir perspektif PENGEMBANGAN DAN PENDIDIKAN/LEARNING AND GROWTH.

Peh.... sebelum itu setiap perspektif ini akan mempengaruhi proses dan tindakkan yang akan diambil dan bahagian akan datang aku akan ceritakan secara lebih detail setiap bahagian perspektif dan stratergi maps sebab aku blur plak camner nak bagitau......

2 comments:

  1. aslmkum..
    salam menjenguk kembali..dahbertukar wajah..hehe..memang sebelum ni pun yg blaja pasal SWOT..balance scorecard?adakah aku yg trlepas dengar lectrr mengajar di depan?..
    bagus untuk orgnisasi aplikasi 4 perspektif tu...
    -tringat satu cermaha keusahawanan :customer is always rigt..huhu

    ReplyDelete
  2. وعليكم السلام

    terima kasih kerana menjenguk, saje tukar bagi memeriahkan majlis, :P,

    kaedah nie lebih berkesan dan amat2 membantu dalam segala macam organisasi malahan untuk berdakwah juga boleh gunakan bsc, yups memang jantung bsc adalah pelanggan, kearah memuaskan kehendak masyarakat/pelanggan

    salam maal hijrah, semoga tahun baru ini lebih ceria........

    ReplyDelete