Apr 3, 2014

ANALOGI ADAM DAN IBLIS

Turunnya Al-Quran dalam era masyarakat yang kaya dan cintakan puisi, maka ayat-ayatnya amat dalam dan punya makna yang tersurat dan tersirat. Maka aku ungkapkan analogi antara Adam dan Iblis bagi tujuan rujukan diriku sendiri, tidak ada kena mengena dengan kamu yang hidup dan yang mati.

Allah hanya mampu berbicara langsung dengan para Rasul, malah ramai RasulNya mendapat wahyu melalui perantaraanNya iaitu Jibril. Di antara wahyu Allah ialah Al-Quran aka Kalamullah yang tidak lain dan tidak bukan mengajar manusia hidup bersistem yang benar(jika dibuat SWOT analisis berdasarkan sistem-sistem yang ada maka sistem Islam walaupun ramai yang tidak mahu terima pakai, tetap sistem yang terbaik di atas sistem-sistem yang lain). Hidup bersistem, berRukun perlukan beberapa unsur antaranya unsur aturan, unsur tempat dan unsur pelaku. 


Analogi Adam dan Iblis lebih kepada unsur pelaku. Di sini Allah secara terangan menampakkan dua kategori kepimpinan, satu kepimpinan yang dasarnya dari api dan satu kepimpinan yang dasarnya dari sari pati tanah. 
Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Aku lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah".
 Al-A'raf; Ayat 12

Iblis: Diciptakan Dari Api

1. Sifat api yang membara-bara apatah lagi jika ditambah dengan minyak semakin maraklah api itu, kepimpinan yang selalu mengobarkan semangat, menaikkan semangat juang, mengapi-apikan emosi pengikutnya.

2. Punya bakat kepimpinan semulajadi(born leader), cepat membuat keputusan dan percaya diri yang tinggi.

3. Motivator yang baik dan mampu mewujudkan idea-idea yang bagus(genius) dan lebih agresif.

4. Menyukai perkara yang baru, inovasi dan mampu mendominasi orang lain dengan idea yang kreatif serta mampu menanggung risiko.

5. Sifat 'powerful choleric' yang tinggi, ego, suka menjadi pemenang utama, dan suka mendengar pandangan orang lain asalkan selepas itu tetap mengikut telunjuknya, serta bersikap impulsif.

6. Terlalu berani mengeluarkan pendapat. Mampu menarik orang lain melaksanakan visi dan misinya, suka bersemangat dalam mengejar cita-citanya sehinggakan hasilnya seringkali 'asal sudah'.

7. Seringkali berusaha mewujudkan keinginannya dengan kekuatan dan kekerasan, beranggapan yang tidak sependapat adalah sang lawan dan sering menghadapi kesulitan.

8. Sikap selalu semberono menyebabkan kerosakkan yang masif bila gagal dikawal dan mengarahkan energi dengan tepat.

9. Iblis hanya mampu berstatuskan ketua para malaikat, hanya mampu menundukkan makhluk yang sudah sedia tunduk(mukmin) pada perintah Allah. Namun untuk merahmatkan alam jika masih mengekalkan unsur api maka tidak layak.

10. Jika dalam ajaran Kitab Perjanjian Lama, iblis yang menghasut Adam merupakan 'Lilith' isteri Adam yang pertama juga digelar Iblis Betina. Maka iblis juga tinggi emosinya, amarah, sifat tamak yang tinggi, dan cemburu yang teramat kuat.

11. Kesimpulan Analogi Kepimpinan Iblis; Kepimpinan Iblis boleh ada dalam jiwa mana-mana manusia, juga dalam jiwa pemimpin sesebuah negara. Pemimpin yang keras, hanya mengejar cita-cita sehingga mengenepikan hak individu yang dipimpinnya. Kepimpinan seperti ini tidak menghasilkan pemimpin, tapi hanya menghasilkan pengikut, malah pengikut yang tidak bersifat universal sekadar dalam tempurung kelapa yang disorok dalam gobok lama. Pemimpin yang boleh menjadi diktator walaupun Islamik namun pengikutnya sekadar 'yes man' dan 'robotiklisme', pengikut yang tidak mampu melawan pendapat, pak turut dan hamba abdi tanpa sedar.

Adam: Diciptakan Dari Saripati Tanah.

1. Unsur tanah lebih memperhatikan tujuan-tujuan yang praktikal daripada mengejar impian dan sasaran, lebih melihat 'detail' proses dari menginginkan hasil kerana dia sedar, hasil hadir dari proses yang lancar, efektif dan efisyen.

2. Mempunyai pemikiran yang luar biasa dan lebih suka pada satu tujuan yang nyata, jelas serta mampu capai.

3. Dengan visi yang jelas serta kemampuan untuk mengorganisasi, unsur tanah adalah perencana dan pengelola yang efektif.

4. Unsur tanah akan menggunakan segala potensi yang mereka temukan secara optimal dan cenderung bijaksana dan teliti dalam masalah.

5. Unsur tanah cerdas dan objektif dalam memimpin orang lain untuk mewujudkan tujuan yang telah direncanakan dengan matang, maka yang dihasilkan bukan sekadar pengikut tetapi bakal pemimpin.

6. Pada umumnya unsur tanah adalah orang-orang yang serius dan metodis dalam cara kerja dan dapat mengorganisasi dan menjalankan segala jenis pengurusan yang menuntut pengelolaan yang tegas. 


7. Unsur tanah dapat dipercayai untuk memikul tanggungjawab secara mengagumkan, dan dapat mendisiplinkan diri sendiri secara efektif, serta bertanggungjawab terhadap pendapatnya dan memiliki alasan-alasan bagi segala hal yang mereka lakukan.

8. Meskipun tindakannya perlahan, namun biasanya mencapai hasil yang memuaskan dan bertahan lama, kebiasaannya konservatif dan berhati-hati. 


9. Apatah lagi Adam diajarkan 'nama-nama itu semuanya' oleh Allah dan hanya Allah yang punya nama-nama yang terbaik, beerti Adam dengan sifat unsur tanahnya juga dasarnya pendidikan kerana hanya dengan pendidikan(air) akan menyuburkan dan membuahkan hasil.

10. Tanah tempat diinjak-injak dan seringkali diludah, beerti kepimpinan unsur tanah mereka yang seringkali menerima cemuhan dan menerima penghinaan, janji boleh terus mengabdikan pada yang sedar atau tidak sedar, bukan sekadar dipuja-puja dan menghangatkan suasana tetapi 'berpijak juga pada bumi yang nyata', realistik bukan fantasi.

11.Kesimpulan Analogi Kepimpinan Adam; samaada kepimpinan Iblis(Teori X) atau kepimpinan Adam(Teori Y) atau gabungan keduanya(Teori Z), dunia kehausan pemimpin yang berunsur tanah yang dasarnya pendidikan(Teori Allah). Ramai pemimpin yang neutral(penebat elektrik) namun belum ada lagi kelihatannya pada 2014 ini Kepimpinan Adam. Hanya corak kepimpinan ini yang mampu menjadi 'khalifah' di muka bumi, bukan sekadar Khalifah Islamik Lokal, namun sehingga mampu merahmatkan alam. Maka bagi pucuk pimpinan, pengurusan negara yang dikasihi dalamilah Kepimpinan Adam, bukan sekadar mahukan pengikut yang taat tapi mencipta jutaan pemimpin pewaris masa hadapan. Wallahualam bissawab.



No comments:

Post a Comment