Sep 27, 2008

DAPATKAH AKU CINTANYA???

Apa rasanya tiba-tiba orang yang kita kenal berpuluh tahun rupa-rupanya tidak seperti yang kita jangkakan? Selama ini orangnya bagus dan teramat mulia. Namun akhirnya terbongkar segala rahsia yang dia pandai berlakon dan hatinya teramat busuk lebih busuk dari yang paling busuk. Mungkin kita akan mula menjauhkan diri? Atau memaafkannya dan mengharapkan perubahan pada dirinya?



Namun apa rasanya pula jika Islam yang kita kenali bertahun-tahun rupa-rupanya tidak seperti yang kita jangkakan? Kita dihebohkan bahwa Islam itu indah, selamat, sejahtera, namun jauh panggang dari api. Kita dihidangkan bahwa cukup dengan melaksanakan solat, puasa, zakat, haji pastikan masuk syurga. Walhal apa yang kita lakukan bukan itu tuntutan utamanya. Adakah kita menjauhkan diri dari kebenaran? Atau memaafkan dan mengharapkan agar ia boleh diubah? Apa yang mungkin kita lakukan jika hanya kita yang boleh mengubahnya?


Kecewa? Bahwa kita masih terlalu jauh untuk mencintaiNya? Malah untuk mengaku hambaNya seakan tidak layak? Kecewa? Segala amalan kita yang kita anggap beharga rupanya sia-sia kerana kita sendiri mensyiriqkan dengan aturan selain aturanNya, pada hal hari-hari kita mengakui bahwa Dialah Pengatur semesta alam. Kecewa? Ditipu hidup-hidup, bodoh mengikut telunjuk orang lain tanpa kita sendiri memahami risalah Allah. BANGKITLAH LALU BERI PERINGATAN!!!

4 comments:

  1. salam pendekar..

    apa kaba?selamat berpuasa..selamat hari raya juga..

    Insya'Allah dapt cintanya..usaha lagi..

    P/S : Jemputlah dtg ke blog..buleh tukr2 linkke..

    ReplyDelete
  2. dengan izinNya, ya dengan izinNya kita cuma menjalankan tanggungjawab sebagai hambaNya. mardho tillah

    ReplyDelete
  3. salam...

    Al Israa':36

    Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete