Sep 28, 2008

SERONOK BUAT SALAH, hai Melayu... hai ISLAM...




Kita akan seronok mendengar kata-kata pujian namun apabila ada yang menegur tentang kesalahan yang kita lakukan sering kali kita akan mula memberontak. Kita amat suka mencari kesalahan orang lain hingga lupa bahwa kita juga punya kelemahan dan sering melakukan kesalahan.

Walaupun perit, menyampah, benci dan sewaktu dengannya aku akan cuba mencari kesalahan, kekurangan dan kelemahan diri aku. Banyak cara yang aku gunakan diantaranya jadi diri kita, jangan ‘hypocrite’, sering mendapatkan respon dari orang lain dan gunakan orang tengah untuk mendapatkan respon mengenai diri aku pada pandangan orang lain.


Adakala ‘signal’ yang diberikan dengan memek muka dan perbuatan(body language) tanpa sebarang lisan. Maka kita akan memahami bahwa perkara yang kita lakukan tidak disukainya. Aku diantara yang tidak suka dipuji(mengikut situasi) dan menganggap pujian seseorang bukan hadir kerana keikhlasan tetapi menempelkan kata berbentuk satira.


Jangan sekali-kali kita men ‘divert’ kan, kesalahan kita pada orang lain, dengan tujuan untuk menyelamatkan diri, sampai bila pun kita tidak akan belajar. “Berani buat berani tanggung”. Adakalanya kesalahan yang kita buat tanpa kita sedari dan ini yang sering menakutkan aku. Takut-takut risikonya besar dan melibatkan jangkamasa yang panjang. Maka bagi mengelakkan melakukan ‘kesalahan-kesalahan bodoh’ setiap yang kita lakukan haruslah dirancang dengan teliti dan mengambil kira setiap aspek. Jangan berbuat tanpa ilmu.

2 comments:

  1. jangan mecari kesalahan orang lain...perhatikan diri kita dahulu

    ReplyDelete
  2. salam...

    cari persamaan dalam perbezaan...

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete