Mar 11, 2010

PUISI LAGI

Puisi lagi
Kerana itu yang paling mudah untuk aku nyatakan
Itu yang paling mudah untuk aku bahasakan
Karangan yang panjang perlu isi yang bernas
Perenggan berjela merimaskan dan aku malas
Warg warg warg!
Tapi berpuisi itu indah dan mudah
Indah jika kau temui isi dalam bahasa
Mudah jika kau temui diri dalam isinya


Puisi lagi
Kerana itu yang paling mudah untuk aku nyatakan
Yang pergi biarkan, kenangan? Ceh! persetankan
Berbungkam dek mencari penyelesaian, aku terkadang temui
Namun mereka bagai buta tuli lebih tuli dari anak badak
Seakan tidak memahami, erti cinta Illahi
Cinta, perlukan pengorbanan


Puisi lagi
Kerana itu yang paling mudah untuk aku nyatakan
Apa yang sebenar hanya aku yang tahu
Yang lain cuma menduga apa yang aku bicarakan
Remeh atau lurus
Hitam atau pahit
Nyahkan saja
Hidup ini tidak lama maka jadikan ia bermakna
Bermakna dari kata
Bermakna hingga terkesan jiwa dek usaha nyata


Puisi lagi
Kerana itu yang paling mudah buat aku.....

1 comment:

  1. betul betul..
    bnayak medium boleh guna yang mana kita selesa..

    ReplyDelete