Jan 12, 2011

PENDAPAT SEORANG AKU

Cabaran membentuk sebuah organisasi , memerlukan beberapa perkara untuk dipertimbangkan kembali, dan untuk itu pertama harus sedar mana kita berada, samada dalam bahagian membuat polisi atau pelaksana atau juga pada diantaranya(pembuat polisi dan melaksanakannya pada masa yang sama).

Kaji kekuatan organisasi, terutamanya kekuatan sumber daya manusia, nilai yang pertama yang perlu dititik beratkan adalah tahap pendidikan, rata-rata yang agak rendah pendidikannya bermasalah dalam menyelesaikan masalah dan tidak mampu berfikir secara kritis dengan konsistant. Paling mujarab jika pelaksana peringkat awal mempunyai hubungan spiritual(semangat dan level kegigihan untuk mencapai sesuatu visi yang sama), kerana amat menyusahkan melaksanakan sesuatu matlamat jika rakan pelaksana mempunyai pandangan yang terlalu jauh berbeza atau terlalu ekstrim. Maka pilih rakan pelaksana yang mudah berkomunikasi dan tidak berfikiran negatif, jika sudah terlanjur berhadapan dengan rakan yang tidak punya hubungan spriritual yang sama, maka nyahkan sama ada cara kejam, cara perlahan atau cara yang sihat. Perlu diingat semua yang diciptakan tidak sia-sia maka yang buruk laku juga ada nilainya yang tersendiri untuk organisasi, akan tetapi dalam mengejar matlamat maka harus dipisahkan dahulu.

Kemudian nilai kaedah yang sesuai untuk diguna pakai, samada pecah perintah, atau suap perintah. Untuk matlamat jangka masa panjang yang mana kita sendiri berada dalam lingkungan 'gray area', tidak tahu bagaimana untuk melaksanakan maka pecah perintah amat sesuai digunakan, kerana dengan cara ini sahaja kita akan menemukan sesuatu yang baru, akan tetapi jika matlamat yang disasarkan sudah jelas proses perlaksanaannya maka suap perintah amat-amat berguna, namun perlukan motivasi dan penerangan proses yang berterusan. Ini memang sudah menjadi lumrah kehidupan manusia tidak suka untuk berfikir dan memerah otak apatah lagi jika matlamat yang disasarkan tidak jelas untungnya pada diri. Maka supaya proses kearah merealisasikan matlamat tidak terganggu maka gunakan kaedah yang mudah difahami seperti menyiapkan kerangka proses dan pelaksana sekadar mengikut 'flow' proses tersebut akan tetapi penerangan teliti harus disampaikan kepada pelaku dari masa-kesemasa.

* tulisan nie rojak, dan memang dari sejak dulu aku menulis dengan bahasa yang rojak sebab dalam kepala aku esok aku nak makan rojak..... :P

No comments:

Post a Comment