Aug 26, 2008

DENGKUR DALAM JAGA


Oh Melayuku, tersungkur pastinya dibawah, mukanya silap haribulan mencium bumi, yang dibawah hanya perlu ikut perintah, disuruh kekiri maka kekiri, disuruh duduk maka harus duduk, melainkan pandai membodek. Oleh kerana terlalu lama tersungkur maka hidung Melayu tersumbat tanah dan semakin lama sampai keotak hingga ramai Melayu menyerahkan dirinya untuk ditipu, menyerahkan dirinya untuk dihinakan, menyerahkan dirinya untuk diperbudakkan.

Tersungkur yang bagaimana pula Melayu ini? Penindasan pada bangsa Melayu yang paling besar adalah penindasan untuk mendalami risalah-risalah Sang Pencipta, ini kerana kemajuan bangsa Melayu terdahulu bertitik tolakkan dari pendidikan yang bersumberkan risalah-risalah Sang Penciptanya. Prinsip asasnya, setiap bangsa yang maju harus berpaksikan kepada dua perkara, iaitu pendidikan dan ekonomi.


Cukup selama ini suara kita disekat lidah jita dikerat kaki dan tangan kita diikat, nah sekarang suara kita makin lantang dalam pendidikan, lidah kita makin lantang dalam pendidikan, kaki dan tangan kita makin lantang dalam pendidikan..

4 comments:

  1. dengan nama allah....


    garapan pendidikan yang bagus dan cekap akan membawa kita kearah hidup yang lebih baik dan sempurna... secara langsung ekonomi yang membangun akan di nampakkan keberkesanannya.... saya juga tidak sabar menyaksikan kebangkitan 2011....

    ReplyDelete
  2. sama-sama kita memurnikan ketaatan kita pada rasul dan pada pemimpin negara

    ReplyDelete
  3. Sejarah ketamadunan serantau banyak menyumbang kepada gejala Melayu pada hari ini. Lantas apa yang berlaku pada kita banyak faktornya.

    Apa yang penting kita bangun dan berjalan, bukan sekadar menanti perubahan.

    "Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi; maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang. Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata." Al-Hajj:11

    ReplyDelete
  4. salam...
    pendidikan kita tertindas???
    jangan jadi zalim...
    letakkan yang hak itu di tempatnya...
    Alhamdulillah...

    ReplyDelete