Sep 2, 2008

DIRIKAN AGAMA JANGAN BERPECAH BELAH



Dirikan agama dan jangan berpecah belah dalam beragama, lebih-lebih lagi pepecahan yang diwujudkan oleh orientasi motivasional mahupun orientasi nilai keagamaan. Ada dua elemen penting dalam orientasi tindakkan manusia termasuk tindakkan manusia dalam beragama iaitu orientasi motivasional dan orientasi nilai.


Orientasi motivasional ialah yang berhubung dengan keinginan individu yang bertindak itu untuk memperbesarkan kepuasan dan mengurangi kekecewaan, atau dalam makna lain, motivasi untuk memperbesar kepuasan jangka panjang dan jangka pendek. Sedangkan elemen lainnya ialah orientasi nilai. Orientasi ini merujuk kepada piawaian normatif yang mempengaruhi dan mengendalikan pilihan-pilihan individu terhadap tujuan yang dicapai dan alat yang dipergunakan untuk mencapai tujuan itu.


Walhasil, kebebasan individu dalam bertindak, dibatasi oleh setiap piawaian normatif yang ada dalam masyarakat, baik yang bersifat Illahiyah mahupun budaya. Segala norma-norma itu bukan beerti manusia bebas dalam beragama, justeru menawarkan pelbagai alternatif dalam bertindak, bermakna juga bahawa manusia itu dalam beragama mempunyai kebebasan penuh yang dibatasi oleh kebebasan yang dimiliki orang selainnya.


Itu beerti bahawa setiap umat beragama dalam interaksi sosialnya mempunyai kebebasan dalam meningkatkan kualiti dan kuantiti pemeluknya. Interaksi seperti sudah pasti berkonsekuensi, minimal saling lansung. Kerana strategi, cara dan teknik interaksi masing-masing agama dan para pemeluknya bahkan dalam kalangan suatu agama dan para pemeluknya, sangat mungkin terjadi perbezaan baik secara prinsip mahu pun nonprinsip.


Ini bermakna, dapat kita lihat bahawa individu-individu itu dalam beragama memungkinkan dapat menggunakan agama sebagai kekuatan yang mempersatukan dan sebaliknya juga dapat menggunakannya sebagai pencerai-beraian yang mengakibatkan timbulnya konflik. -aspg

3 comments:

  1. sememangya manusiua bergitu..

    diharap kalian tidak memecahkan deen yang kembali pulang...

    dan bersatu...bawa otak bukan pisau..

    ReplyDelete
  2. dalam menegakkan ajaran allah ramai yang masih tidak mahu bersatu, tidak mahu mengikut perintah yang satu, masih berdegil mengikut hawa nafsu, mengikut kepala sendiri hinggakan meninggalkan perintah allah untuk bersatu. yang rugi kita

    ali imran:103.
    Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.

    ReplyDelete
  3. salam...

    Al Maa'idah : 54-

    “Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui”

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete