Sep 11, 2008

KENALKAH SEJAHTERA?


‘Independence’ boleh didefinasikan sebagai bebas merdeka, punya hak memerintah sendiri, punya kawasan autonomi sendiri, punya kebebasan berbuat apa yang direncanakan mengikut kelompoknya sendiri tanpa bergantung kepada mana-mana pihak atau aturan yang lain.


Beerti bebas melaksanakan hukum, cara, aturan dan kemahuan tanpa kawalan, keizinan atau mandat dari mana-mana pihak. Nah, mungkin ada definasi yang lebih tepat, akan tetapi kita boleh memahami bahwa bangsa yang ‘Independence’ adalah bangsa yang bebas berdiri dengan kekuatannya sendiri.

Semua bangsa mahukan kemerdekaan, tidak dijajah atau dicatur oleh pihak lain, walhal manusia sebenar-benarnya, sekali-kali tidak boleh merdeka. Manusia yang merdeka akan bebas menggunakan akal fikirannya, bebas bersangka-sangka untuk melakukan kerja atau memutuskan sebarang keputusan, dan kebiasaannya akan mendatangkan kesan yang negatif kepada manusia dan alam itu sendiri.


Manusia seharusnya mengamalkan budaya yang lebih ‘advance’ dari merdeka yang dikenali sebagai ‘Interdependency’ atau saling terkait di antara satu sama lain atau kata lainnya ‘Daulah’.
Manusia sejak azalinya berada dalam keadaaan jahil, tiada ilmu pengetahuan, maka manusia perlukan satu cara atau langkah yang betul bagi menjalani kehidupan di muka bumi dengan lebih sempurna tanpa memutuskan hubungan di antara sesama manusia dan di antara manusia dengan alam, termasuklah tumbuh-tumbuhan dan haiwan, kerana kita amat memerlukan di antara satu sama lain.


Hubungan ini yang kita namakan sebagai ‘interdependency’. Semakin panjang keterkaitannya, maka manusia akan lebih memahami dan punya pengetahuan yang lebih tinggi.-sbg.

2 comments:

  1. sememanngnay amnusia hari nii di jajh..
    tidak bebas dalam membuat keputusan yang bail seperti yang diilhamkan oleh allah..

    ReplyDelete
  2. salam...

    Al Ahqaaf:26.

    Dan sesungguhnya Kami telah meneguhkan kedudukan mereka dalam hal-hal yang Kami belum pernah meneguhkan kedudukanmu dalam hal itu dan Kami telah memberikan kepada mereka pendengaran, penglihatan dan hati; tetapi pendengaran, penglihatan dan hati mereka itu tidak berguna sedikit juapun bagi mereka, karena mereka selalu mengingkari ayat-ayat Allah dan mereka telah diliputi oleh siksa yang dahulu selalu mereka memperolok-olokkannya.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete