Aug 16, 2011

TAKUK LAMA

Sepanjang tahun ini aku belajar tantang pelbagai perkara diantaranya:

~ mengenali erti sebenar sahabat dan teman
~ mengenali keupayaan diri
~ mengenali keupayaan pesaing

Namun sampai malam ini, saat aku menunggu Nuzul Quran esok hari, hati aku mula berbicara lagi, membicarakan tentang kesabaran. Semuanya berkisar tentang sabar. Sabar itu mudah diungkap, namun payah dilengkap. Tidak semuanya sabar, termasuk aku. Dalam perhubungan bersama sahabat dan teman aku kurang sabar, hingga akhirnya aku hilang rasa percaya. Dalam mengenali keupayaan diri aku kurang sabar, hingga aku rasa aku tidak punya sebarang perkembangan, masih berkisar pada takuk yang sama. Dalam mengenali keupayaan pesaing aku kurang sabar, hingga niat baik disalah erti.

Bila difikir-fikirkan kembali semuanya bermula dari diri aku sendiri. Terlintas pada kepalaku, sebuah ayat dari seorang sahabat:

"Cabaran dan tugas yang kita sedang hadapi ini ukurannya adalah potensi diri kita, jika mahu lihat sejauh mana kesabaran dan potensi diri mari lihat hasilnya"

1 comment:

  1. moga dipermudahkan..setiap apa yang diuji adalah tanda Dia nak memdidik kita apa yang kita dakwahkan..

    ReplyDelete