Mar 17, 2014

TAPI ITU YANG SEDANG MANUSIA AJARKAN

Akhirnya, sini juga tempat aku sakakan amarah,
Maaf dariku, ada tangan mahuku cium, ada sejadah mahuku pohon ampun,

Kata Keith anak lelaki John; 'Dasar Semuanya YAKIN'
Yakin diri,
Yakin ilmu,
Yakin jemaah,
Itu kata manusia,
Yang dirinya belum pernah berQuran,
Tak salah maka aku sarung,
Lalu keyakinan aku terbak,
Muncul bertandan-tandan keazaman,
Menghijau jati diri,
Hasilnya kau dengar, kau rasa, kau beda.

Itulah manusia,
Katanya periksa, namun semua usul tak pernah diperiksa,
Katanya adil, namun semua hukum tak pernah diadili,
Katanya, katanya, katanya, mahu aku persetankan katanya.

Kembali aku pada Keith anak lelaki John,
Menguak kembali helaian YAKIN
Yakin diri,
Yakin ilmu,
Yakin jemaah,
Bukan sebab tiada Quran,
Tapi itu yang sedang manusia ajarkan,
Quran aku sampaikan, falsafah Romawi yang didendangkan,
Maka aku lagukan falsafah Parsi dasarnya Quran.

Bertahan aku, senyum aku, baring aku,
Maka aku lihat banyak ruang dan luang,
Aku penuhi dengan impian seorang manusia.

Maafkan aku pada manusia yang bernama 'bernilai'
Kau tak ada nilai, akhlaqmu, ketamakanmu, yang bernilai hanya untuk diri kau sahaja,
Kalau bukan tubuhku dililit salsalatuliman, pasti lumat tubuhmu aku kerjakan.

Apalah salahnya kau biarkan jiwaku aman,
Aku tak kacau sesiapa, aku tak bunuh manusia,
Apalah salahnya kau biarkan jiwaku aman....




No comments:

Post a Comment