Apr 12, 2014

JARI MANIS

Tunjuk pada langit

Warna putih itu kau lihat jernih
Larat menanggung, tunggu masa merebankan hujan, merebahkan awan
Warna biru itu kau lihat indah
Mendogma atmosfer yang kau sendiri tidak mengerti

Tunjuk pada langit

Satu jari pada langit, empat jari pada aku
"Hisab diri Kau dahulu", kata langit, "Sebelum kau mencemuh aku"
Santun aku menyapa; "Kita saling perlu memerlukan, kau perlu aku aku perlu kamu"
"Bukan beerti aku mahu jadi sang langit, itu kerja kamu, aku tetap aku"

Tunjuk pada langit

Mahumu apa sebenar?
Hujanmu bukan sekadar nikmat, tapi bah menenggelam umat
Petirmu bukan sekadar gamat, tapi sampai rasa tidak selamat
Namun adakala pelangi sombongmu seakan aku berada di kaki syurga

Tunjuk pada langit

Hela nafasku, seakan oksigen sampai ke kepala
Langit oh langit
Kau terlalu tinggi untuk ku capai, dan memang itu bukan maksudku
Aku di bawah ini hanya menunjukkan pada cucuku
Sana langit, siangnya adakala indah bila ada segerombolan awan bermain-main
Sana langit, siangnya adakala gerun bila guruhmu menghambur amarah setimbun
Sana langit, malamnya terkarya bintang dan bulan memikat sukma
Sana langit, malamnya gelap gelita bagai aku dalam kubur, sempit, hingga aku tidak kenal diri sendiri.

No comments:

Post a Comment